Varför spänner vi oss?

 

Den främsta anledningen till varför man söker upp en sångpedagog kan sammanfattas med orden: ”Jag tror jag spänner mig.”

Sångpänningar manifesterar sig på följande hot spots:

1. Magen
2. Underkäken
3. Luftstrupen
4. Revbenen

Så här får du syn på dem:

1. Sätter man en hand ovanför eller under naveln, kan man känna de yttre magmusklerna. Sångspänningar visar sig genom att musklerna blir spända och hårda vid sång. Området under handen står antingen stilla, pressas utåt, eller rör sig mycket långsamt alternativt explosivt inåt.

2. Ställer man sig framför en spegel och sjunger en ton (t ex på vokalen Á som i ”katt”) kan man se underkäkens rörelse. Sångspänningar visar sig genom att underkäken är relativt stilla vid sång, och inte rör sig nämnvärt inåt-bakåt.

3. Sjunger man toner som känns ”för höga” eller ”för låga” uppstår en klämd känsla i svalget. Det beror på att vi omedvetet är på väg att svälja. Då snörper muskler i luftstrupen ihop svalget och hindrar tonen.

4. Sätter man händerna kring de nedersta revbenen, känner man att de expanderar på inandning och faller ihop på utandning i takt med att lungorna fylls och töms på luft. Sångspänningar visar sig genom att revbenen står stilla eller rör sig mycket långsamt inåt vid sång.

Det finns sångare som vet var de spänner sig, och sångare som inte har en aning (men upplever diffusa känslor av att vara inlåsta). Kolla gärna hur det står till på de fyra platserna ovan.

Varför spänner vi oss? Det verkar ju onödigt. Sångspänningar har dock kortsiktiga fördelar:

1. De flesta har hört att man ska sjunga med magen eller spänna magen. Man spänner sig där i hopp om att göra rätt. Det känns tryggt att ”använda stödet”.

2. Att öppna munnen mer gör att vokaler låter annorlunda. De flesta tänker sig att sång ska låta som tal. Det känns tryggt att använda ”korrekt uttal”.

3. De flesta har respekt för ”svåra” toner. Respekten yttrar sig som rädsla, tvekan och motvilja. Kroppen garderar sig precis som när man åker berg- och dalbana: inför tvära kast och dyk kramar vi om handtagen och krymper ihop. Detta manifesterar sig under sång som en halv sväljning. Det känns tryggt att gardera sig när en ton verkar svår.

4. Några har hört att man ska hålla revbenen utspända vid sång, och då känns det tryggt att ”använda stödet rätt”. De flesta vet inte om att spänningar kring revbenen låser hela andningsmuskulaturen. Därför har man inte kommit på tanken att sätta händerna där.

Dessa är uppenbara, ytliga skäl. Man kan lätt få syn på dem genom att prata en stund eller jämföra några sångövningar.

Inom kort ska jag berätta om de djupare anledningarna till varför vi spänner oss. Men nästa gång ska vi prata om vad svalgspänningar egentligen är.

xx Camilla