En plan för stressfri sångträning

 

Jag har bestämt mig för att börja sångträna mycket igen.

”Don’t half-ass two things. Whole-ass one thing,” sa Ron Swanson i tv-serien Parks And Recreation. Och det var bra sagt.

Jag har mer tid över än jag tror och trivs bäst när jag strävar efter något. Kanske är du likadan.

Sångträningen blir stressfri när du planerar den. Tänk dig känslan när du vet att träningen garanterat blir av. Och tänk dig att lägga huvudet på kudden om kvällen som en vinnare när dagens träning är avklarad.

Hur håller vi koll på vår sångträningsrutin, utan att krångla till det?

Enkelt. Starta en loggbok. Här och nu.

Steg 1:
Summera dina föregående 2 veckor.

Vid hur många tillfällen har du sångtränat?
Hur länge per tillfälle? Halvtimmar, timmar, 10-minutersintervall?

Spelade du in dig själv?
Lyssna.
Vad hör du?

Vilka problem löste du?
Hur?
Se där, vilken vinnare du är.

Vilka problem löste du inte?
Beror det på att tekniken du använde inte fungerade?
Eller beror det på att tekniken är ny och behöver mer tid?
Vad ska du alltså ändra på?

Vilka insikter fick du?

Hur långt har du kommit på väg mot ditt nuvarande mål?
(Det kan vara att träna in mörkare klangfärg till en jazzlåt, kontrollera stödmusklerna bättre för att slippa bli trött i rösten eller något helt annat.)

Steg 2:
Gör upp en ny plan.

Vad väntar under de kommande 2 veckorna?
Gig? Inspelning? Ny repertoar?
Egentid och utforskning?

Ta en titt i kalendern. Stjäl tid av dig själv.
Hur många träningstillfällen per vecka ska du vika åt sång? 2, 3, 7?

Sätt av ett tidsintervall (10 min., 30 min., 2 tim…) vid vart och ett av tillfällena. Det blir din sångträningstid.

Använd tiden du får loss, även om det bara är 5 minuter. Du hinner gå undan och göra en andningsövning. Gör den med fullt fokus.

Kom ihåg - du är en sprinter som löper mot mål.
Nu har du en konkret plan för nästa 2-veckorslopp.

Steg 3:
Vid varje träningstillfälle under veckorna skriver du upp:

Vad du tränade på
Hur du tränade på det
Hur länge du tränade på det

Väldigt enkelt. 3 saker att anteckna på 30 sekunder.

När du går i mål 2 veckor senare, dricker du champagne - nej, förlåt - då gör du ett nytt bokslut och en ny plan.

Även om du svarar på frågorna i all hast eller enbart i tanken så är det reflektionen som räknas. Du håller koll på dig själv, är alert när du sångtränar och har en rutin som ger dig integritet.

Inga ursäkter. Kör!

xx Camilla

 

 

 

No Comments

Post a Comment