Att sjunga med halsen

 

Vad är det att ”sjunga med halsen”?

I korthet att sjunga och svälja samtidigt.

Kroppen kan trigga en tiondels sväljning samtidigt som du sjunger. Orsakerna är flera: nervositet, osäkerhet, prestationsångest, överspända andningsmuskler eller någon överdriven rörelse i svalget som liknar en sväljning.

Sväljningen stänger hela luftstrupen. Halsens konstriktormuskler utför vågliknande sammandragningar samtidigt som stämbanden sluts, struphuvudet höjer sig och gluggen mellan näsa och mun stängs. Dessutom orsakas andningsuppehåll. Det går inte att andas och svälja samtidigt.

Det är möjligt att sjunga till 90% och svälja till 10% - samtidigt. Detta är en svalgspänning.

Hur låter det? Som att rösten är beslöjad, alltför hård och forcerad, som att den tynar bort eller skarvar ofrivilligt.

Hur känns det? Som att stämbanden kläms ihop, strupen är torr, något trycker och pressar eller som att man har något i halsen. Värre spänningar kliar eller kittlar. De värsta gör att vi hostar eller får ont: känslan påminner om skrapsår. Spänningar kan dröja sig kvar i timmar som rösttrötthet eller heshet.

Matthet, träningsvärk, orkeslöshet, brist på intresse eller att känna sig disträ eller stirrig är tecken på att vi drivit kroppen för långt. Det sker när vi tar i för mycket – typ som att lyfta en tom plastpåse som om den vägde 35 kilo.

Mitt jobb som rösttekniker är att påvisa för dig att plastpåsen egentligen inte väger någonting.

En svalgspänning är en försvarsmekanism. Den fungerar som en krockkudde i en bil. Spänningen talar om att du gått för långt genom att neka åtkomst till en bit av rösten (så du inte gör mer skada).

Jag skrev nyss att orsakerna till svalgspänningar är flera, men när det kommer till kritan finns bara två. Orsak 1: du andas inte ut. Orsak 2: du är rädd.

Orsak 2 är i själva verket orsak 1. Att vara rädd innebär nämligen att sluta andas. Och kom ihåg: en svalgspänning - det vill säga en sväljning - orsakar en tiondels andningsuppehåll.

Alla sorters svalgspänningar kan vi råda bot på genom att andas ut ordentligt, men det återkommer vi till senare. Nästa gång ska jag prata om spänningar du inte behöver bry dig om, och berätta om sångövningar du glatt kan strunta i.

Hur gör du för att spänna av?

xx Camilla