Vokalstudion

View Original

Få effekt av den här sångövningen på 60 sek. utan att sjunga en ton

Tre vanliga frågor från sångare:

”Vad ska jag öva på?”

”Hur ska man göra när man värmer upp?”

SKA man göra som du visar?”

Ja, inte vet jag. Hur ska man leva sitt liv?

Det händer att jag instruerar folk att böja på benen för att hitta bättre stöd.

”Ska man stå såhär?”

Det beror på. Om du ska betala för ost i kassan på ICA, så nej. Om du ska hitta muskeln i bäckenet som heter psoas major i syfte att sjunga bättre, så ja.

Om man tänker att det är själva benböjen som är poängen, sjunger man inte mer än 5% bättre. Rörelsen blir passiv, mekanisk och oinspirerad. Kropp och röst får ingen kontakt och sången blir aldrig levande.

Böj benen i syfte att använda kroppens starkaste utandningsmuskler. Såhär:

Skjut fram höften - tänk Michael Jackson - använd höftböjarna (psoas major) i bäckenet. Böj knäna. Ta spjärn mot golvet med rejält frånskjut i fötterna. Det här är precis som en squat (benböjen man gör på gymmet). Sjung en ton samtidigt som du pressar naveln mot ländryggen, skjuter fram höften än mer och böjer benen lite till. Överdriv, för den här delen av kroppen är ofta stum och orörlig!

Det är syftet med rörelsen som gör skillnad, inte rörelsen i sig. En målare använder kroppen på ett annat sätt än en hockeymålvakt eller en ballerina. Alla tre har tränat in olika rörelser med varsin teknik. Det är inte vad du gör, utan varför du gör det, som är viktigt.

Vissa grundprinciper gäller i sångteknik. De är lika simpla som skillnaden mellan höger och vänster, och fungerar likadant idag som imorgon. Men hur du ska jobba med en viss grundprincip beror på vad du ska ha den till.

Både målaren och ballerinan använder sina armar, men inte likadant. De har olika syften med sin armrörelse. Poängen är inte rörelsen, utan att väggen målas eller att publiken berörs. Det blir en dålig vägg om man balettviftar omkring med penseln, och en dålig dans om man vevar armarna som en målare...

På samma sätt blir sången tunnare och lite flack om du inte kopplar in musklerna psoas major och transversus abdominis. Gör en squat om du vill hitta dem.

”Ska man stå såhär?”

Det beror på. Om du vill använda sagda muskler i sång men inte hittar dem när du står upprätt, så ja. Rörelsen är inte poängen, musklerna är poängen. Hitta musklerna först. Sedan kan du börja jobba på att koppla in dem även när du står upprätt, sitter ned, eller gör något annat när du sjunger.

(Ps. Den här övningen är så effektiv att man inte ens behöver sjunga för att få effekt. Stå helt enkelt still i squat-position så länge som du tål. Viktigt: stå axelbrett med fötterna. Vrid knäna utåt så de pekar rakt fram, de får inte ramla inåt mot varann. Det ska kännas på underkroppens baksida - känns det istället på framsidan behöver du luta överkroppen bakåt så den blir närmast rak.)