Vokalstudion

View Original

Det finns en sak jag inte kan lära ut

Sångaren Tony (som egentligen heter något annat) blev snabbt hes av höga toner och var orolig för att få en inflammerad röst. Tonys allmänna teknik hade blivit ostädad, och höga toner innehöll alltför mycket tyngd och press eftersom han längtade efter ett så metalliskt sound som möjligt.

Att sjunga mycket metalliskt på höjden kräver en hel del akrobatik och är mycket, mycket tålamodskrävande. Jag visade Tony hur man avlastar stämbanden och slappnar av på sådana toner. Detta är första steget mot att kunna sjunga starkt utan att rösten tar stryk. Men eftersom det metalliska ljudet försvann i första ledet, övergav han snart den hälsosamma tekniken och det började klia i halsen på nytt.

Det vanligaste självsabotaget är att tänka "det SKA gå!”

Stopp och belägg... det går inte.

Det finns en sak jag inte kan lära ut. Jag kan inte lära någon att inte göra våld på sin röst. Det måste sångaren själv tycka är en dålig idé.

Förnimmelser av välbehag och obehag i halsen är en kompass, som pekar på huruvida du gör rätt eller fel. De är din bästa lärare.

Hur känns det i halsen? Allt som kliar, kittlar, gör ont eller skapar en sjunga med halsen-känsla ska alltid undvikas. Du kommer bli hes av det, kanske till och med skadad på lång sikt. Du ska antingen inte känna något särskilt i halsen, eller känna en känsla av välbehag. Då blir rösten fri och smidig.

Träna på att kategorisera hur det känns i halsen. Här är två sätt:

1. Sjung bara så länge det känns behagligt. Sjung en halv fras eller bara en halv ton. Släpp vid minsta obehag.

2. Lyssna inte på ljudet. Sjung enbart på fysisk förnimmelse, efter vad som känns bra: inte efter hur det låter.